پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ |۱۳ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 17, 2024
طوبی

پژوهشگر حوزه زنان و منتقد فیلم و سریال تصریح کرد: سریال "طوبی" در نشان دادن و به تصویر کشیدن زن شیعه انقلابیِ خانواده‌ محور موفق عمل کرد.

دکتر زهرا راد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به این که سریال طوبی یکی از آثار موفق و پربیننده رسانه ملی است که در آن به مفاهیم مهم و اصیلی پرداخته شده بود، اظهار داشت: این سریال بر اساس رمان " اربعین طوبی" نوشته محسن امامیان تصویر شده و برای اولین بار در یک سریال تلویزیونی به موضوعات مهمی اشاره کرده که حتی در راستای امت‌سازی به عنوان مقدمه ظهور نقش بسزایی دارد.

وی با بیان این که اصالت خانواده‌ در سریال طوبی یکی از مهم‌ترین مفاهیمی است که در این اثر مورد توجه قرار گرفته است، افزود: محوریت پدر در داستان طوبی دقیقاً نقطه مقابل بسیاری از سریال‌های شبکه خانگی است، چه آن که پدر موتور محرکه طوبی در مسیر انقلابی و سرلوحه همه تصمیمات درست طوبی به شمار می رود.

وی همچنین گفت: از سوی دیگر این سریال برای نخستین بار، نسبت میان ملت ایران و ملت عراق را دقیق مشخص کرد با این توضیح که دو ملت با دوملیت فارس و عرب بخش‌هایی از امت اسلامی هستند، بدون آن‌که عربیت و ایرانیت در آن موضوعیت داشته باشد.

کارشناس و منتقد سینما و تلویزیون ادامه داد: این وحدت اجتماعی از تولی به ولایت امام حسین(ع) و اهل‌بیت(ع) شکل گرفته و در واقع جامعه‌سازی و امت‌پردازی حول امام(ع) را تعین بخشیده است. مهم‌ترین تجلی این جامعه‌سازی و امت‌پردازی در پیاده‌روی اربعین قابل مشاهده است و امتداد این مدل جامعه‌سازی تمهید ظهور ومقدمه‌ای برای جهانی شدن جامعه مهدوی خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: سریال به درستی تفرق و دوئیت حتی جنگ میان شیعیان دوملت را ناشی از تسلط حزب بعث می‌داند. ازدواج ایرانی‌ها و عراقی‌ها از قدیم مرسوم بوده و این دوملت با هم زندگی مسالمت آمیزی داشتند تا این‌که صدام هر دوملت را به رنج و تعب جنگ و سلطه‌گری می‌اندازد و زندگی و آسایش دو ملت را از بین می‌برد.

منتقد سینما و تلویزیون افزود:در این میان طوبی یک زن ایرانی مبارز است که برای حفظ اسرار انقلاب به عراق می‌گریزد و رنج دوری از خانواده را به جان می‌خرد.

وی بیان داشت: شخصیت طوبی در این سریال، رفع تمام مصایبش را با پیاده‌روی اربعین گره زده و در چهلمین سفر، وقتی اربعین اربعین‌هایش را خالصانه به سیدالشهدا(ع) تقدیم می‌کند، رهایی او از همه رنج‌ها در همین لحظه رقم می‌خورد. او در این سلوک معنوی و در همه مصائبش با اهل‌بیت(ع) گام برمی‌دارد و در نهایت وقتی به حد نهایی کمال خود دست می‌یابد، تمام گره‌هایش باز شده و از همه مصایب عبور می‌کند.

راد همچنین گفت: این همان زنی است که در انقلاب و جنگ و اینک در جنگ امت اسلامی در آن‌سوی مرزهای ایران دیده می‌شود. زن انقلاب اسلامی، زنی که الگوی سوم را در جهان معاصر غرب‌زده، زیست می‌کند و پرچم حق برافراشته است.

کارشناس و منتقد سینما و تلویزیون اضافه کرد: طوبی اگر فصل دیگری می‌داشت همچنان جنگنده در مسیر حق می‌ایستاده و جنگ دشمن غاصب صهیونیستی در مرزهای دوردست لبنان و فلسطین را یاری می‌کرد.

وی در خاتمه ابراز داشت:به نظر می‌رسد سریال طوبی تجربه موفق رسانه ملی در تصویرسازی ناب زن انقلاب اسلامی است. تفکر انقلاب اسلامی بر محوریت عدالت علوی و شهادت طلبی حسینی در عمیق‌ترین لایه‌های خود برتری نگاه شیعی را به رخ می‌کشد. امروز و در کشاکش حمایت جمهوری اسلامی از مظلومین غزه و لبنان این معنا بر همگان آشکار شده و به حول و قوه الهی، این تفکر در حال فراگیری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha